DDDD: “DWARS DOOR DE DISCRIMINATIE”



Fernando en Filippo
- Andere versie

Marion is de naam die mijn moeder me gaf bij mijn geboorte, maar TOON Hermans vond Milly veel beter. Die naam had ik zorgvuldig bedacht en als achternaam Scott. Lekker kort . Mijn moeder was er op tegen om mijn eigen achternaam te gebruiken,....dus werd het Milly Scott. Ik hoefde niet te auditeren bij Toon, hij zocht een typetje voor zijn Show Ballot 1. Ik was 19 jaar. Mijn ontdekking door Toon voor het grote podium was het begin van een meer dan 50 jarige carrière.

Geboren werd ik te Den Helder, omdat mijn vader daar gestationeerd was als marinier van de Nederlandse Marine. Mijn ouder's waren Surinamers, en mijn moeder was één van de eerste donkere vrouwen die voet aan wal zetten in 1930. Tijdens mijn vader's afwezigheid ontfermden de enige kennissen van mijn moeder zich over ons. Vader Dissel werd mijn pleegvader, en Moe Dissel mijn pleegmoeder., Deze totaal blanke opvoeding hielp mij in mijn leven overal op af te gaan en in welk land dan ook,gewoon recht op de man af mijn vragen te stellen of informatie en contracten af te sluiten. ''Jij bent een bruin kind, maar jij kunt alles bereiken wat jij wil”................zie Pa Dissel altijd. Ik ben hem nog altijd dankbaar. Ik was het enige donkere kind op de kleuterschool en werd gewoon genegeerd. Door het uitbreken van de 2e wereld oorlog werd mijn leven abrupt veranderd. Het bombardement op het Marine schip van mijn vader, zorgde ervoor dat hij wel in leven bleef, maar hevig verbrandde.

We verhuisden midden in de nacht naar Amsterdam, daar kreeg ik mijn onderwijs. De Duitsers dwongen marine mensen zich aan te melden, en werden op transport gezet richting Duitsland, ik was nog geen 10 jaar. We verwachtten vader gauw terug maar een Rode Kruis bericht met haken kruizen deelde mee dat vader overleden was. Ik had voor hem piano leren spelen als verrassing. Ik kreeg zelfs een studiebeurs voor het Conservatorium maar door treiterijen vanwege mijn kleur bleef ik weg. Jammer ja.! Ik speelde net als de grote legendarische pianiste Pia Beck boogie woogies. Ik had een amateursbandje, was 14 jaar en verdiende fl.1.50 per keer. Mijn talent als zangeres werd de aanleiding om vanaf mijn 19e jaar, na Toon Hermans van de ene naar de andere aanbieding te suizen.

Ik had één impresario, de allergrootste en bekendste, die je overal naartoe contracteerde maand in maand uit, jaar in jaar uit. LOU VAN REES, de agent van Ella Fitzgerald, Sarah Vaughn, Josefine Baker, Peggy Lee en alle beroemdste orkesten zoals Count Basie, Woody Herman , Lionel Hampton. e.v.a.

Mijn contract in Zweden duurde 5 jaar wegens groot succes. In Göteborg stond ik op het podium met beroemde stars zoals Judy Garland. En andere groten uit de USA.

Ik werkte in Stockholm's BERZELIÍ terrassen, kreeg een tegenbezoek van Quincy Jones, die ik had bezocht in NAELEN, de Jazz tempel van Stockholm. We waren kind aan huis bij Cornelis Vreeswijk en zijn familie te Lidingö. Die was er ook die avond dat Quincy mij uitnodigde om zijn tournee af te maken en daarna mee naar New York te gaan. Ik heb bedankt in de trein waar we met zijn allen in zaten, ik op weg naar huis en het orkest naar ChristianSand. Quincy werd na Free and Easy een nog grotere bekendheid als de MD [musical director] van de superstar Michael Jackson e.v.a. Cornelis Vreeswijk heeft nog een calypso voor me geschreven, zou die nog tussen mijn spullen zitten? Ik heb in Zweden gejamt met Gerry Mulligan en leden van zijn orkest. Zat altijd tussen de jazz musici of speelde met hen, waar dan ook.

Ondertussen had Henk van der Meijden een artikel over mij gelezen. Hij besteedde er een hele pagina aan in de Telegraaf.” Nederlandse Zangeres zit Rinus Zweden”, die moet hiernaar toe komen. Aan hem dank ik het verdere verloop van mijn carrière. Dus kwam ik, en kreeg meteen een aanbieding voor de “Johnny en Rijk'” Show bij de AVRO......én de VARA nodigde me uit voor “”Zo is het toevallig ook nog eens een keer.....”{Mies Bouwman- Jan Blokker- Rinus Ferdinandusse-Joop van Tijn- Herman Wigbold-Gerard Reve-Dimitri Frankel Frank -Yoka Baretty. e.v.a.

Elke Maand, één Jazz nummer met geweldige musici.: Herman Schoonderwalt- Cees See- Cees Smal- Rudi Bos – Marcel Tielemans- Jacques Schols -Frans Elsen o.l.v. MD Frans de Kok.

. Wat een spanning altijd tijdens de opnamen, er werd veel gedreigd met bom aanslagen.

De VARA contracteerde mij ook voor de Amerikaanse componisten Show:”The Music of.........” 9 maanden als de centrale figuur groot orkest, o.l.v.Frans de Kok, ballet en vele leuke gasten. [Zoals Rob de Nijs -Louis Neefs- The Bealestreet Jazz Band-Jenny Veninga-Marijke .Franssen en Wilma Driessen de grote opera diva's.

Direct daarna mijn eerste eigen TV Show: ”Scott in de roos” heel groot orkest, dansers en ditmaal met mijn 3 zusters waarmee ik ook een paar singles maakte. Er kwam nog een 2e eigen Tv Show: ”Hello Milly” daarin zong ik Braziliaans, gasten : Sylvia de Leur, Max Woiski jr, en Belgische artiesten.

Een heerlijk optreden in de 'Willy en Willeke Alberti” Show.

In 1966 werd ik gevraagd om mee te doen aan het Nationale Songfestival. Alhoewel ik veel liever Jazz zong en al met heel wat trio's en band's had opgetreden vond men dat ik mee moest doen. Serieus gedacht aan winnen, nee had ik niet gedacht. Schrok me te pletter: 52 punten. Dus moest ik naar Luxembourg. In Douze Points heb ik een indruk gegeven over mijn medewerking en mijn 2 punten en de rest dikke NULLEN van een discriminerende jury. Had daar toen geen tijd voor om dit even uit te zoeken. Ik was de eerste 'zwarte'' vrouw die op het podium van het Eurovisie Songfestival stond. In Nederland had ik de onbetwiste 1e prijs behaald. Tot niemand was het doorgedrongen dat ik de eerste zwarte zangeres werd die meedeed, en ik ook niet. Nederland was gewend aan kleurlingen, ik was kleurling so what. Verder niks. 1 point van Engeland en 1 van Ierland. Udo Jürgens won met dat mooie lied ''Merci Cherie” en hij kwam naast mij zitten op dat bankje buiten de zaal waar ik teleurgesteld mijn 2 punten zat te verwerken. Maar Udo zei:'' Jij bent een hele goeie artieste”. Pleister op de wonde!!

Dat wist hij ook nog toen ik hem in 1988 ontmoette op de MS Europa. Zijn dochter ging trouwen op dat schip, en daar heeft hij mij in mijn eigen Milly Scott Show gezien.

Ik was vanaf 1954 een bekende zeer succesvolle jazz zangeres, optrad met Louis van Dijk, de Skymasters het Metropole orkest o.l.v. Rogier van Otterloo, Boy Edgar's Big Band -The Dutch Swing College Band -de Diamond Five, mijn eigen bezettingen en een maandelijkse uitzending met ons Zd-Amerikaanse orkestje: ”Ritmo Caliënte”. In 1 van de 8 van de Mies Bouwman Show, met Nana Mouscouri. Maar doordat ik dit commerciële nummer had gezongen, telde ik niet echt meer mee in de echte Jazz. Toch werkte ik later nog 3 x op het North Sea Jazz Festival en ontmoette daar Ella .

De grote Rene Sleeswijk, top producent van shows in Carree contracteerde mij voor de Musical '' Sweet Charity''. Met Jasperina de Jong-Ronnie Bierman-e.v.a Dat was bijzondere gein.

Direct aansluitend werd ik tot Vedette gebombardeerd in de ”Snip en Snap Revue van Toen tot Thans.” { Willy Walden -Piet Muyselaer- Donald Jones-Lily Kok- en orkest olv. Co van der Heyde Wijma}.

Ik kreeg aanbiedingen van Engeland een nieuwe agent en werd verwacht voor de BBC waar ik in ' Jazz round Midnight'' mocht optreden, voor de TV kwam nadat ik een top single had gemaakt die 8 weken op de hitlijsten stond.''Who Cares – I'm Lauphing up the sleeves.....” nieuw geschreven door Max Diamond, the Governor. o.l.v. MD Stan Foster. In London trad ik op tijdens het Royal Derby Diner at the Dorchester Hotel, waarvan de legendarische Leo Fuld de organisator was. In de volgende dagen ontmoette ik Tina en Ike Turner, en Jimmy Hendrikx die ook optraden in diverse clubs rond Hyde Park. Veel heb ik gewerkt in Engeland met in mijn rugzakje de hangover van het Euro Song festival.

In West Side Story in Duitsland speelde ik de rol van Anita. Een super grote cast die eerst in Gelschenkirchen werd gespeeld. Met een andere cast vertrok ik naar Kaiserlautern. Werkelijk een geweldige voorstelling. Vele steden in Duitsland.

Ik speelde ook in een Film, ben de naam vergeten. Daarna Mahagony als Miss Smith. Kurt Weill.[Staats theater Braunschweig]

”Het Despuut'' in de Haagsche Koninklijke Schouwburg was andere koek [met Otto Sterman-........namen......

Milly Scott Show in het Maxime Theater te Budapest. Ook te Monte Carlo.

Productie in Nederland van Nonsens [ de Nonnen- Productie van John van de Rest, met Nelly Freijda, Sylvia de Leur, Josine van Dalsum].

Uitnodiging in Zwitserland om de rol van Josefine Baker te spelen, moest bedanken omdat ik een totaal ander geluid heb.

De Lou van Burg show in Offenburg, ZDF TV shows en vele optredens in Duitse Shows had ik te danken aan mijn gigantische Theater Künsler Agentur in Düsseldorf die bekende artisten onder contract had, zoals Rudy Carrell, de Kessler Sisters – Rebroff- Catharina Valente- zij boekten mij dwars door heel Duitsland – Monte Carlo [Hermitage]- Oostenrijk en Parijs. Zo liepen Rudy Carrell en ik elkaar niet alleen in een Nederlandse trein tegen het lijf. Zij gaven mij carte blanche om voor hen de RAI in Amsterdam alle grote orkesten zoals Metropole-Skymasters-Malando-Dixieland orkesten-Jazz combo's- en alle artiesten van naam te engageren voor een grote show avond. Dat heb ik gedaan in 1981.

Ik onderbrak mijn buitenlandse engagementen {Monte Carlo] om op te treden in ''Gypsy'' [Beppy Nooy- Loekie Knol e.v.a.] Tot ons aller grote verdriet werd Beppy ziek, en overleed. Dit was een keiharde klap voor mij, want vanaf dag 1 bij Toon Hermans hadden wij een bijzondere band en kon ik onbedaarlijke lol hebben door de figuur die Beppy Nooy was. Psychisch stortte ik in.

In 1979 werd ik gevraagd om een cruise te maken met de oude MS Europa. Ik trad op met een groot Duits orkest uit München.[ Tunis-Napels en nog iets in de buurt] Prachtig. Dit was het begin van een jarenlange trip over de zeeën. De doop van de nieuwe MS EUROPA was een belevenis. Ieder artiest moest 2 x optreden in zijn/haar eigen show gedurende die 3 weken op het schip tijdens de cruise, maar ik kreeg ook mijn Gospel show op Zondag morgen en 2x voor de bemanning voor mijn kiezen. Veel succes . Artiesten als Iwan Rebroff [Heinz] Catherina Valente, Margot Werner-Annelies Rothenberger -ook een keer Marco Bakker en het Dutch Swing College- waren van de partij op één van de reizen. e.v.a. Op één van deze cruisen ontmoette ik Udo Jürgens weer [Noorwegen cruise] met zijn familie, die zijn dochter haar huwelijks feest liet beleven. Prachtig.

Cruisend over de grote wateren {ongelofelijk dat ik dat heb gedurfd, want de oceanen zijn dus niet tam] ging de reis eerst naar West Afrika- vlakbij Senegal heb ik kennis gemaakt met het slaven eiland 'Gorree” dat door de Zeeuwen is gesticht. Pik zwart paarse gekleurde mensen, de achter achter achter klein kinderen van de slaven die vandaaruit werden vervoerd ooit naar overzeese wereld delen. Ik heb het keukentje met licht blauwe kleuren gezien, en de ringen waarin de mensen werden vastgebonden, en de deur waardoor ze in zee werden gegooid ten prooi voor de haaien. Het heeft diepe indruk op mij gemaakt. Het volgende contract en cruise was richting Oostkust Afrika- Yemen- Alexandrië-Egypte- t/m Mombassa . Naar Kaapstad wilde ik niet, omdat ik zou weigeren om achterin de bus ,''alleen voor zwarten'' plaats te nemen. Dus werd de Amerikaanse zanger die in Duitsland woonde en groot succes had ge- engageerd.

Cruise naar Noorwegen [2 x] prachtig al die Fjorden – Finland.

Cruisen naar Thailand- Filippijnen-Borneo- China- en later Brazilië, alle steden langs de kust. Heerlijk Montevideo- Bahia- Rio de Janeiro- Victoria- en alles wat er tussenin lag t/m Uruguay....!!!!] Wat een trip.

Het idee om te gaan studeren is tijdens deze reizen ontstaan. Mensen huilden wanneer ik gospels zong, begeleid door Rebroff's geweldige pianist die de style van gospels perfect beheerste. Het hele orkest van het zware klassieke werk was aanwezig. Ik wilde dus mensen gaan helpen, dat wilde ik al toen ik 14 jaar was. Maar geld verdienen was eerste noodzaak. De Duitsers met hun oorlogs verleden huilden, ik was ook oorlogs slachtoffer, Duitsland gaf mij mijn vader niet terug. Ik was nog geen 10 jaar oud, maar het leven zonder bescherming en veiligheid begon toen al voor mij. Er was geen vader om me te beschermen en mijn moeder met haar 5 kinderen kon dat zeker niet aan. Toen werd het me duidelijk dat ik anderen die huilden wilde gaan helpen trauma's verwerken,.....en ik stond ook in die rij.

4 jaar studeerde ik met neurologen uit Leiden, en slaagde. Als gediplomeerd hypnotherapeute ging ik aan de gang in mijn eigen praktijk. Had het best druk.

Zo'n 6 jaar deed ik sessies zong daartussen door wel met Dixieland en Jazz combo's maar het cruisen was gedaan. Ik kreeg een aanbieding voor Vrouwen Vleugel, wilde die 2e serie niet accepteren omdat ik dan een steeds een reuze sigaar moest roken, en aangezien ik mijn cabellero's had afgeschaft, wilde ik daar niet meer mee worden geconfronteerd. Lang verhaal kort,..men sprak over de 3e serie,...OK zei ik,....en verdween naar Luxembourg. Ik speelde daar de bestrafte moordenares BABBY MILLER in.

2014 wordt het weer herhaald op RTL.Crime,....giller.!!!!

Na dit contract had ik alleen nog maar interesse voor studie – studie en nogmaals studie. De resultaten kunt U lezen op mijn site....verloop van mijn carrière. Ik denk dat de eerste drang om mensen te mogen helpen bewust geworden is vanaf mijn 6e jaar toen ik mijn vader ernstig verwond door het bombardement op de Johan Maurits van Nassau te Den Helder heb zien liggen.

Ik heb de persoonlijke ellende die ik in dit leven mocht mee maken overgeslagen. Door deze multi ervaringen en bewustzijns verandering , integraties naar gezondheid, en vitaliteit, innerlijke vrede en geluk een sterk mens geworden. Ik kijk met veel passie uit naar hetgeen ik nog ga beleven en doen.

LIFE BEGINS AT 80.[foto 29-12-2013].